
The 2nd International and the 15th National Conference on Education With Emphasis on cognitive science and learning
:: معرفی همایش
همایش ملی آموزش هر ساله در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با تاکید بر یکی از محورهای تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت برگزار میشود. سال جاری که پانزدهمین همایش ملی آموزش و دومین همایش بین المللی محسوب میشود، بر دو موضوع " یادگیری" و "علوم شناختی" تاکید شده است که توسط دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی و تعدادی از دانشگاه ها و مراکز علمی - پژوهشی کشور در دو روز 24 و 25 بهمن ماه 1403 در تهران، محل دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می شود.
یکی از محورهای اصلی این همایش تبیین علوم شناختی در آموزش و یادگیری است. علوم شناختی یکی از حوزههای میانرشتهای است که با بررسی عملکرد مغز و ذهن، شناخت انسان را از فرآیندهای یادگیری، تفکر، حافظه، توجه، و تصمیمگیری افزایش میدهد. این علوم در آموزش و تربیت نقش کلیدی دارند، زیرا به بهبود روشهای یاددهی و یادگیری و توسعه مهارتهای شناختی کمک میکنند. علوم شناختی با ارائه دیدگاههای نوین درباره نحوه یادگیری مغز، کمک میکند تا معلمان و مربیان روشهای موثرتری برای انتقال دانش انتخاب کنند. هر فرد دارای ویژگیهای شناختی منحصربهفردی است. علوم شناختی با تحلیل این تفاوتها، امکان شخصیسازی آموزش را فراهم میکند. این امر به دانشآموزان کمک میکند تا با سرعت و روش مناسب خودشان پیشرفت کنند. مهارتهایی مانند حل مسئله، تفکر انتقادی، تصمیمگیری، و خلاقیت، از جمله مهارتهای شناختی هستند که نقش مهمی در موفقیت فردی و اجتماعی دارند. علوم شناختی به تربیت این مهارتها از سنین پایین کمک میکند و آنها را در برنامههای درسی میگنجاند. درک فرآیندهای انگیزشی از طریق علوم شناختی میتواند به طراحی محیطهای یادگیری جذابتر کمک کند. بنابراین برگزاری این همایش از چندین جهت ضرورت و اهمیت دارد:
1. ارتقاء کیفیت آموزش: علوم شناختی به عنوان یک حوزه میانرشتهای، درک ما از فرآیندهای یادگیری و نحوه بهبود آنها را تقویت میکند. برگزاری همایش میتواند بستری برای تبادل ایدهها و یافتههای جدید در این زمینه باشد و به بهبود روشهای تدریس و یادگیری منجر شود.
2. پیوند دانش نظری و عملی: همایشها فرصتی فراهم میکنند تا پژوهشگران، معلمان، و سیاستگذاران آموزشی با یکدیگر تعامل کنند و یافتههای نظری را به راهکارهای عملی برای بهبود سیستمهای آموزشی تبدیل کنند.
3. آشنایی با فناوریهای نوین آموزشی: با پیشرفت فناوری، استفاده از ابزارهای دیجیتال در یادگیری اهمیت زیادی پیدا کرده است. همایش میتواند فرصتی برای معرفی فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و ابزارهای مبتنی بر علوم شناختی باشد.
4. تقویت رویکردهای میانرشتهای: علوم شناختی به ترکیب دانش از رشتههای مختلف مانند روانشناسی، علوم اعصاب، زبانشناسی و آموزش میپردازد. برگزاری همایش به تبادل دانش و همکاری میان متخصصان این حوزهها کمک میکند.
5. حل چالشهای آموزشی: بسیاری از کشورها با چالشهایی مانند افت تحصیلی، یادگیری نابرابر و کاهش انگیزه دانشآموزان مواجهاند. همایش میتواند بستری برای بررسی این مشکلات و ارائه راهحلهای نوآورانه باشد.
6. آگاهیبخشی به جامعه: چنین رویدادهایی نقش مهمی در افزایش آگاهی عمومی درباره اهمیت یادگیری مادامالعمر و تاثیر علوم شناختی در زندگی روزمره ایفا میکنند.
امیدواریم این همایش با گردهم آوردن متخصصان، محققان، و علاقهمندان به آموزش و یادگیری، بتواند همچون سالهای گذشته، به تحولات مثبت و پایدار در نظام آموزشی کشورمان و توسعه مهارتهای یادگیری منجر شوند.
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : همایش نگار ( ویرایش 10.0.6)